Epistemiczna okupacja
Usprawiedliwienie istnienia Państwa Izrael zasadza się na zbiorze historycznych mitów założycielskich, bez których ideologia syjonistyczna nie może istnieć jako realna siła w świecie. Do tych mitów należą m.in.: przedstawienia Nakby (termin odrzucany przez oficjalną narrację izraelską, oznaczający czystkę etniczną Palestyny w 1948 i wygnanie rdzennej ludności arabskiej przez nowopowstałe Państwo Izrael) jako organicznego, dobrowolnego procesu wyprowadzenia się ludności arabskiej z przyszłego terytorium Izraela; kolonialna wizja Palestyny jako ziemi-bez-ludzi; historia wojen izraelskich przeciwko krajom ościennym jako wojen obronnych, mających na celu utrzymanie “jedynej demokracji na Bliskim Wschodzie”1. Kontestowanie tychże mitów przez współczesnych historyków, zarówno izraelskich jak i palestyńskich, jest traktowane przez Izrael jako podważanie jego racji stanu i “prawa do istnienia”. Z kolei jakiekolwiek próby alternatywnej polityki historycznej, które uwzględniają perspektywy Palestyńczyków na ich własną historię i czystki etniczne, spotykają się z uciszaniem oraz cenzurą. Badacze, zwłaszcza pochodzenia palestyńskiego, ale również autorzy izraelscy, których działalność naukowa w jakikolwiek sposób kwestionuje dominującą narrację na temat powstania i działań Izraela mierzą się z szykanami i represją.
Pierwsze krytyczne głosy historyków palestyńskich i izraelskich zostały dopuszczone do debaty naukowej w latach osiemdziesiątych2. Wcześniej, przez pierwsze dekady jego istnienia, nauka i historiografia w Izraelu były w dużej mierze podporządkowane wymogom państwowej narracji i dlatego utrzymywały one bezkrytyczną, mitotwórczą funkcję utwierdzania poglądu o Izraelu-Dawidzie i Arabach-Goliacie. Po wojnie sześciodniowej – która przyczyniła się do wewnętrznej i regionalnej niestabilności, postępującej militaryzacji i radykalizacji kolonializmu na terenach okupowanych Palestyny – stawało się jednak coraz bardziej oczywiste dla socjologów, historyków i politologów w Izraelu, że rodząca się perspektywa postkolonializmu jest w pełni adekwatna do opisu tego kraju3. W latach ‘80-tych nadszedł moment relatywnego rozluźnienia politycznego, kiedy państwo przestało bezpośrednio regulować dopuszczalne pole badań na temat historii Izraela. Połączyło się to z deklasyfikacją wielu dokumentów na temat powstania Państwa Izrael w 1948 roku oraz ogólną zmianą politycznego klimatu (katastrofalna inwazja na Liban w 1982 dokonana przez rząd partii Likud sprawiła, że wielu lewicowych i liberalnych syjonistów zostało pozbawionych iluzji co do kolonialnej natury własnego państwa)4. Dzięki temu do głosu mogli dojść zarówno badacze pochodzenia palestyńskiego (powoli wpuszczani na izraelskie uniwersytety na tymczasowych wizach bądź na podstawie obywatelstwa izraelskiego), jak i krytyczni historycy izraelscy (tzw. fala izraelskich Nowych Historyków), którzy oferowali alternatywną interpretację historii powstania Państwa Izrael.
To, że pojawiły się nowe, krytyczne perspektywy na historię Palestyńczyków i ich opresji, nie oznacza jednak, że lata 80. zapoczątkowały złotą erę wolności słowa i nauki w Izraelu. Wraz z nowymi badaniami pojawiła się silna reakcja ze strony izraelskich władz, społeczności naukowej jak i całego społeczeństwa, które postrzegało i postrzega każdy znak palestyńskiej tożsamości i historii jako atak na ideę Państwa Izrael. Nie sposób mówić o historii Palestyńczyków unikając dyskusji o fundamentalnej przyczynie ich opresji, czyli o Nakbie, Katastrofie 15 maja 1948. Ale samo to przedstawienie wchodzi w konflikt z ideologią syjonistyczną, w której Izrael jest zwieńczeniem ruchu narodowowyzwoleńczego i realizacją sprawiedliwości dziejowej. W związku z tym krytyczne narracje historyczne były stale tłumione i ograniczane – ten stan rzeczy ponownie zaczął się pogłębiać od lat ‘80-tych wraz z postępującą radykalizacją społeczeństwa izraelskiego i rosnącą dominacją skrajnej prawicy, której kulminacją jest obecny rząd partii Likud. Przykładem tej reakcji jest ustawa znana jako “Prawo Nakby”, przegłosowana przez Knesset w 2011 roku. Stwierdza ona, że żadne instytucje publiczne, w tym uniwersytety, nie mogą promować nazwy “Nakba” ani przyzwalać na publiczne upamiętnianie 15 maja 1948 jako daty symbolizującej przemoc wobec Palestyńczyków5.
Nakba we współczesnej historiografii jest kluczowym punktem, wokół którego formuje się palestyńska świadomość historyczna i którego dalsza eksploracja pozwala Palestyńczykom na alternatywę względem asymilacji do izraelskiego obywatelstwa – alternatywę dającą im autonomię i ugruntowanie we własnej, niezależnej historii6. Tego typu historiografia, zaangażowana i społeczna, jest ostro krytykowana przez hegemoniczną akademię izraelską jako “polityczna” i przez to nieobiektywna, stronnicza i nienaukowa. Palestyńscy badacze doświadczają w ten sposób zewnętrznej presji, która prowadzi do autocenzury i ma na celu ograniczyć pole ich badań do wąskiego pasma dopuszczalnej, pro-izraelskiej historiografii7. Co więcej, palestyńscy naukowcy na izraelskich uniwersytetach spotykają się z atakami ze strony prawicowych ugrupowań pokroju Im Tirtzu oraz kwestionowaniem ich kompetencji i autorytetu nawet przez studentów, którzy rutynowo zgłaszają swoich palestyńskich wykładowców do władz uniwersytetów i na policję, narażając ich na represje i zniszczenie ich kariery7. Samo użycie terminów jak “Nakba”, “kolonializm” czy nawet “Palestyńczyk” jest sprzeczne z hegemoniczną polityką Izraela, bowiem sugeruje, że Palestyna nie była nigdy ziemią-bez-ludzi, na której ruch syjonistyczny mógłby bez problemu stworzyć własne państwo8 1. Wymazanie rdzennej populacji z historii podbitej ziemi zawsze było kluczowym elementem ideologii kolonialnej i Izrael nie odstępuje w tym od innych państw osiedleńczo-kolonialnych jak Stany Zjednoczone czy państwa apartheidu jak RPA.
Przykładem wymienionych wyżej represji jest przypadek Nadery Shalhoub-Kevorkian, profesorki prawa i kryminologii, która zajmuje się badaniem przemocy seksualnej doświadczanej przez Palestyńczyków i Palestynki. Jako wykładowczyni na Uniwersytecie Hebrajskim w Jerozolimie wielokrotnie spotykała się już z atakami, ograniczaniem jej wolności słowa i nawoływaniami do jej zwolnienia, nierzadko ze strony rządu, mediów i prawicowych ugrupowań9, za wypowiadanie się w temacie jej pracy naukowej. Kulminacją tego szczucia i kampanii zastraszania było jej aresztowanie w kwietniu 2024 po jej wypowiedzi jako ekspertki na temat rzekomych przestępstw seksualnych w trakcie ataku Hamas w październiku 2023. Była przetrzymywana w areszcie “w bolesnych warunkach”, bez dostępu do jedzenia, wody ani leków, za samo przewinienie wypowiadania się jako badaczka przemocy seksualnej10.
Problem braku wolności akademickiej w Izraelu dotyczy nie tylko Palestyńczyków, ale również izraelskich naukowców, których badania stoją w kontrze do dominujących narracji na temat powstania Izraela. Na przykład Izraelscy Nowi Historycy – grupa powstała w latach ‘80-tych – w swoich pracach podważali kluczowe elementy polityki historycznej Izraela: wbrew dotychczasowym poglądom panującym w Izraelu, pokazywali, że ludność arabska nie wyprowadziła się z własnej woli, lecz była wypędzona terrorem i masakrami w okresie poprzedzającym Nakbę1. Opisywali, między innymi, jak organizacje terrorystyczne takie jak Irgun, Lechi, Hagana, odpowiedzialne za brutalne mordy na Palestyńczykach (m.in. w Dajr Jassin, w Tanturze, w Liddzie) zostały po wojnie w ‘48 wcielone do nowo powstałych Sił Obronnych Izraela. Irgun w szczególności jest protoplastą prawicowych frakcji, które w latach 70. uformowały partię Likud (dosł. “Konsolidacja”), obecną partię rządzącą, prowadzącą teraz ludobójczą wojnę w Gazie11. Ponadto, Nowi Historycy ujawnili nieznane wcześniej źródła, które pokazywały, że wbrew rozpowszechnionemu poglądowi o ojcach założycielach Izraela (np. Chaim Weizman, Dawid Ben Gurion, Ze’ev Żabotyński), “transfer” – czyli czystki etniczne – ludności arabskiej nie był “wypadkiem przy pracy”, lecz zaplanowaną, dokonaną z premedytacją akcją ludobójczą, która miała położyć fundamenty dla dominacji ludności żydowskiej w Palestynie12. Nowi Historycy zakwestionowali również rzekomą asymetrię między rodzącym się Państwem Izrael a ościennymi krajami arabskimi. Narracja o tym, jak mała, młoda demokracja heroicznie broniła się w 1948 i w kolejnych wojnach przed hordami irracjonalnych, anty-pokojowych Arabów, nie ma nic wspólnego z rzeczywistością historyczną. W istocie, Izrael, dzięki materialnemu i politycznemu wsparciu Zachodu, większemu wojsku, oraz kolaboracjonistycznej postawie niektórych przywódców arabskich13, był w każdym momencie konfliktu arabsko-izraelskiego w pozycji dominującej. Od samego początku swojej historii wojen Izrael był napastnikiem, nie heroicznym obrońcą, i jako taki odrzucał możliwość pokoju z krajami arabskimi na rzecz kolejnych podbojów terytorialnych1 14.
Nawet ci z Nowych Historyków, którzy stoją na pozycjach pro-izraelskich, (np. Benny Morris, który sam siebie określa jako syjonistę i w dużej mierze porzucił oryginalne konkluzje swoich badań z lat 80., ustawiając się po stronie apologetów Nakby), przyznają w swoich pracach, że Państwo Izrael powstało na wskutek czystek etnicznych w 1948, jednocześnie afirmując tą zbrodnię przeciwko ludzkości jako wymaganą przez rację stanu Izraela. Inni Nowi Historycy – tacy jak Avi Shlaim, Tom Segev czy Ilan Pappé – uznają jednak za swój cel krytyczną rekonstrukcję historii Izraela i ruchu syjonistycznego, która pokazywałaby w jaki sposób syjonizm od samego początku był wersją europejskiego kolonializmu osiedleńczego. Ten projekt krytycznej historiografii naraża owych autorów na utratę kariery i nękanie ze strony hegemonicznej akademii izraelskiej oraz rządu. Jednym z najgłośniejszych przykładów takiego nękania jest sprawa Teddy’ego Katza z Uniwersytetu w Hajfie, który w swojej pracy magisterskiej próbował odkryć zapomnianą historię masakry w wiosce Tantura w 1948 roku. W oficjalnej historiografii zbrodnia w Tanturze była uznawana za palestyńską propagandę, opartą o fragmentaryczne, nieprzekonujące podania ustne i jako taka była usunięta poza nawias dominującej narracji przez wiele dekad. Dopiero w 1998 Theodore Katz zdołał zebrać wszystkie źródła, przesłuchać ocalałych Palestyńczyków i przedstawić spójną wersję wydarzeń w Tanturze, pokazując jak żołnierze oddziału Hagany (Brygada Alexandroni) zamordowali ponad 200 Palestyńczyków i wypędzili ponad 1000 innych.
Niedługo po upublicznieniu wyników pracy magisterskiej Katza stał się on przedmiotem szeroko zakrojonej nagonki. Weterani Brygady Alexandroni pozwali go do sądu o zniesławienie (sprawa zakończyła się porozumieniem pozasądowym na niekorzyść Katza); jego praca dyplomowa, która pierwotnie dostała najwyższe możliwe oceny, została odrzucona; jego kariera akademicka została w dużej mierze zrujnowana przez pozew, jego już wcześniej złe zdrowie nadszarpnięte, a jego stopień magistra odebrany15. Nawet ci, którzy jedynie wspierali Katza w jego badaniach i wypowiadali się w jego obronie, jak Ilan Pappé, byli szykanowani i poddawani represjom ze strony własnego uniwersytetu, przedstawicieli rządu i mediów (Pappé po kilku latach gróźb śmierci i administracyjnych ataków wyjechał z Izraela)16. Dopiero po ponad 20 latach tezy Katza zostały potwierdzone ponad wszelką wątpliwość, wraz z premierą dokumentu “Tantura” (reż. Alan Schwarz, 2022), który zawier zarówno wywiady z ocalałymi Palestyńczykami, jak i z weteranami Brygady Alexandroni, którzy otwarcie przyznali się do uczestnictwa w masakrach na ludności cywilnej w Tanturze. To potwierdzenie nie przeszkadza apologetom Nakby, takim jak Benny Morris czy Gur Alroey, rektor Uniwersytetu w Hajfie w upartym ignorowaniu nowych odkryć dotyczących masakry w Tanturze i wstrzymywaniu rehabilitacji Katza17.
Podsumowując, istnieje wąski zakres dopuszczalnych tematów i perspektyw, które można eksplorować w badaniu historii Izraela. Naukowcy, którzy dopuszczają narrację palestyńską i próbują kontestować oficjalną wersję powstania Państwa Izrael spotykają się z ostracyzmem, porzuceniem przez swoje instytucje naukowe i kampanią zastraszenia ze strony rządu i prawicowych organizacji. Lista cenzurowanych tematów na uniwersytetach izraelskich tylko się powiększa z każdym rokiem, a wraz z nią represje, które się wiążą z badaniem owych kwestii.
-
Pappé, I. (2017). Ten Myths About Israel. Verso Books. ↩︎ ↩︎ ↩︎ ↩︎
-
Sabbagh-Khoury, A. (2021). Tracing Settler Colonialism: A Genealogy of a Paradigm in the Sociology of Knowledge Production in Israel. Politics & Society, 50(1), s. 44-83. ↩︎
-
Ram, U. (1993). The Colonization Perspective in Israeli Sociology: Internal and External Comparisons. Journal of Historical Sociology, 6(3), s. 327-350. ↩︎
-
Shlaim, A. (2014). The War of the Israeli Historians. Annales, 59(1), s. 161-67. ↩︎
-
Association of Civil Rights in Israel, The ‘Nakba law’ (2011). https://law.acri.org.il/en/knesset/nakba-law/ [dostęp: 25.07.2024] ↩︎
-
Rouhana, N., Sabbagh-Khoury, A. (2015). Settler-colonial citizenship: conceptualizing the relationship between Israel and its Palestinian citizens. Settler Colonial Studies, 5(3), s. 205-225. ↩︎
-
Abu-Rabia-Queder, S. (2002). Epistemology of surveillance: Revealing unmarked forms of discipline and punishment in Israeli academia. The British Journal of Sociology, 73(2), s. 387-401. ↩︎ ↩︎
-
Malm, A. (2024). The Destruction of Palestine is the Destruction of the Earth. Verso Books. https://www.versobooks.com/blogs/news/the-destruction-of-palestine-is-the-destruction-of-the-earth?srsltid=AfmBOoqJuo_8H-RbRXpzXevRDPICMdTkn4-zduE_YkznRfDkkzApF6bi [dostęp: 18.10.2024]. ↩︎
-
Middle East Studies Association. List otwarty: Public Smear Campaign against Nadera Shalhoub-Kevorkian and Hebrew University’s Failure to Protect Her. (2019). https://mesana.org/advocacy/committee-on-academic-freedom/2019/03/15/public-smear-campaign-against-nadera-shalhoub-kevorkian-and-hebrew-universitys-failure-to-protect-her [dostęp: 27.08.2024]. ↩︎
-
Political arrest of Palestinian academic in Israel marks new civil liberties threat. (2024). The Guardian. https://www.theguardian.com/world/2024/apr/26/political-arrest-palestinian-academic-nadera-shalhoub-kevorkian-israel-civil-liberties-threat [dostęp: 27.07.24]. ↩︎
-
Eisenstadt, S.N. (2002). The Transformation of Israeli Society. Weidenfeld and Nicolson. ↩︎
-
Pappé, I. (2007). The Ethnic Cleansing of Palestine. One World Publications. ↩︎
-
Shlaim, A. (1988). Collusion Across the Jordan. King Abdullah, the Zionist Movement, and the Partition of Palestine. Columbia University Press. ↩︎
-
Segev, T. (2007). 1967. Israel, the War, and the Year That Transformed the Middle East. Metropolitan Books. ↩︎
-
Ofir, J. (2016). The Tantura massacre of 1948 and the academic character assassination of Teddy Katz. Mondoweiss. https://mondoweiss.net/2016/03/the-tantura-massacre-of-1948-and-the-academic-character-assassination-of-teddy-katz/ [dostęp: 11.07.24]. ↩︎
-
Stein, R. (2002). Pappé Faces Down Prosecution. Middle East Report, t. 223. https://merip.org/2002/06/pappe-faces-down-prosecution/ [dostęp: 18.10.24]. ↩︎
-
Wind, M. (2024). Towers of Ivory and Steel: How Israeli Universities Deny Palestinian Freedom. Verso Books. ↩︎